Historie
JAWA 50 Typ 23 MUSTANG se stal v roce 1969 nejostřejší verzí Pionýra. Po Pionýru 21 přihází úplně nově přepracovaný motocykl podobající se divokému HŘEBCI na dvou kolech se širokými řídítky. Je šestým typem a posledním motocyklem v legendárním taženi Pionýra na Slovensku v Povážské Bystrici. Mustang od svého předchůdce převzal základní rys rámu, motoru, přední a zadní vidlice, kol s řetězovým převodem. Přesto z něho vznikl nový motocykl pro volnou jízdu. Zasloužila se o to především nádrž, která je identická jen pro Mustanga. Vznikla u firmy Italjet pocházející z Itálie, kam jsme vyváželi motory z Pionýrů, které se tam licenčně montovaly na Italské motocykly. Na oplátku jsme dostali nádrž na našeho Mustanga. Rám převzatý od předchůdce Pionýra 21 byl doplněn o nosník sedla, pod kterým byl ukryt. Dalším originálním dílem byla šestilitrová podélná nádrž a schránka na nářadí, u které byl držák hustilky. Přední vidlice měla zcela novou zakulacenou výkyvnou masku světla, v níž byl ukryt tachometr a přepínač. Motocykl měl jak vzadu tak vpředu kruhové mělké blatníky s odlišností u předního blatníku, který měl u novější verzí přinýtovaný držák. Starší verze blatníku pak měla protáhlý držák vedoucí přes blatník. Karburátor zůstal nezměněn, pouze byl spojen pomocí manžety s filtrem, který byl schován pod nádrží. Zbytek motoru zůstal nezměněn. Dle výkonu alternátoru a tím i odlišné elektroinstalace se vyráběly dvě verze Mustangů. První označovaná jako typ 23 měla výkon alternátoru 20W, což představovalo 15W pro přední a 5W pro zadní světlo, a druhá verze označená 23 A měla alternátor o výkonu 30W, který byl rozdělen v poměru 25W ku 5W ve prospěch předního světla. MUSTANG se prodával v roce 1972 za 4.090 korun československých. V roce 1982 byla éra Pionýrů ukončena.
Popis
JAWA 50 TYP 23 |
|||
Motor | dvoudobý vzduchem chlaz. | Karburátor | |
Počet válců | 1 | Karburátor | Jikov 2917 PSb |
Obsah válců | 49,9ccm | Průměr difuséru | 17 mm |
Vrtání | 38mm | Hlavní tryska | 68 |
Zdvih | 44mm | Volnoběh tryska | 38 |
Kompresní poměr | 1:9,2 | ||
Maximální výkon motoru | 3,5 K při 600ot/mim | Setrvačníkové magnetko | |
Maximální rychlost | 60km/hodině | Stejnosměrný proud | 6V |
Prům. spotřeba s osobou | 2,3l/100km | Výkon dynama | 20-30W |
Obsah nádrže | 8/0,5rez litru | Přední žárovka | 15/15W/-25/25W |
Výška motocyklu | 930 mm | Zadní žárovka | 5W |
Délka motocyklu | 1780mm | Zapalovací cívka | Pal 8 V02-9210,30 |
Šířka motocyklu | 740mm | Zapalovací svíčka | Pal Super N7R |
Vzdálenost elektrod | 0,5mm | ||
Maximální stoupání | 25% | ||
Váha stroje-bez paliva | 55kg | Kola | |
Váha stroje-s palivem | 65kg | Rozměr přední pneumatiky | 2,75/16 |
Únosnost (užitková váha) | 160kg | Rozměr zadní pneumatiky | 2,75/16 |
Primární převod řetězem | 3,8x3/8x5,8 44članku | Rozměr předního ráfku | 1,5 A x 16 |
Sekundární převod řetězem | 12,7x5,2/109článku+1člán. | Tlak v přední pneumatice | 1,5 atp. |
Poměr převodu-primární | 1:2,43(14/34) | Tlak v zadní pneumatice | 1,9 atp. |
Poměr převodu-sekundární | .1:4,23(15/55)1:4,58(12/55) | Počet drátů | 36 ks |
Poměr převodu-1. pře. stup. | 1:2,94(24/14x24/14) | Délka drátu | 160mm |
Poměr převodu-2. pře.stupeň | 1:1,716(24/14x19/19) | Závit drátu | M 3 |
Poměr převodu-3. pře.stupeň | 1:1 přímý záběr | ||
Celkový převod 1. stupeň | 1:30,22 | Seřízení předstihu | |
Celkový převod 2. stupeň | 1:10,28 | Vzdálenost přerušovače | 0.4-0,5mm |
Celkový převod 3. stupeň | 1:7,74 | Předstih zážehu před Hú | 1,2-1,5mm |
Čelisťové brzdy | 125/20 mm | ||
Maximální zdvih pře. vidlice | 90 mm | ||
Maximální zdvih zad. vidlice | 50 mm |