Historie
JAWA 250 Typ 559/05 AUTOMATIK Panelka se v roce 1966 stala novým přírůstkem, který vzešel z typu 559, od kterého se výrazněji nelišil. A přesto však měla něco co jiná motorka dosud neměla, něco o čem se dlouho mluvilo nejen doma, ale zejména v souvislosti s jedním nejmenovaným japonským výrobcem motocyklů, i v zahraničí. To co proslavilo nejen tento motocykl, ale především značku JAWA, byla zázračně nenápadná spojka skrývající se pod mohutným levým deklem motoru. Spojka, která již nebyla ovládaná spojkovou páčkou na řídítkách, nýbrž byla ovládána otáčkami motoru. Převodové stupně se řadily stejným způsobem jako doposud, avšak při zařazení se o vypnutí spojky staral klasický automat napojený na vačku řadící hřídele. Automatická spojka měla výhody v tom, že se dal motor startovat při jakémkoliv převodovém stupni, a při jakémkoliv zařazeném stupni se dalo stát s motocyklem na místě bez nutnosti manipulovat s řadicí pákou. Pak pouze stačilo otočit plynovou rukojetí, čímž došlo ke zvýšení otáček motoru, a spojkový koš se pomocí odstředivé síly tomuto stavu přizpůsobil. Zcela nově vyvinutý spojkový koš si vyžádal v motoru delší hřídel spouštěcího mechanismu. Spojkový poloautomat pak dostal vačku s větším zdvihem. Levý dekl motoru získal nový tvar s výstupkem pro větší spojkový koš, který tento výjimečný motocykl prozradil na první pohled. Výjimečný stroj, který proslavil svou konstrukcí samočinné spojky značku JAWA, byl vyráběn do roku 1971.
Jawa 250/559 Automatic
Jawa 250/559 + PaV 40b
Jawa 250/559 + PaV 40b
Přívěsný vozík PaV 40b
Motor Jawa 250/559 Automat
Pav 40b a spojka automat
JAWA 250 TYP 559 |
|||
Technický popis pro 559/02 z roku 1963 |
|||
Motor | dvoudobý vzduchem chlaz. | Karburátor | |
Počet válců | 1 | Karburátor | Jikov 2926 SD |
Obsah válců | 248,8ccm | Průměr difuséru | 26mm |
Vrtání | 65mm | Hlavní tryska | 96 |
Zdvih | 77mm | Volnoběh tryska | 50 |
Kompresní poměr | 1:7,7 | Šroubek volnoběžky | 1/4-1/2otačky |
Maximální výkon motoru | 14k při 5000 ot/min | Poloha jehly | 3 zářez |
Maximální rychlost | 110km/hodině | ||
Dynamo | |||
Obsah nádrže | 13,5/1 litr rezervi | Stejnosměrný proud | 6V |
Výška motocyklu | 1020 mm | Výkon dynama | 45W |
Délka motocyklu | 1980 mm | Přední žárovka | 25/25W Ba20 |
Šířka motocyklu | 650 mm | Zadní žárovka | 5W S8 |
Stop žárovka | 15W S8 | ||
Maximální stoupání | 35% | Kontrolní žárovka | 1,5W 2x Ba9 |
Váha stroje-bez paliva | 128kg | Zapalovací svíčka | Pal 14/240 |
Váha stroje-s palivem | 140kg | Vzdálenost elektrod | 0,5mm |
Únosnost (užitková váha) | 160kg | Baterie | 6V-14Ah ukostření ´plus) |
Maximální zatížení před.kola | 100kg | Pojistka baterie | 15A |
Maximální zatížení zad. kola | 200kg | ||
Primární převod řetězem | 3,8x3,8/60članku | Kola | |
Sekundární převod řetězem | 1,2x5,6/119článku+1článek | Rozměr přední pneumatiky | 3,25/16 |
Poměr převodu-primární | 45/22 | Rozměr zadní pneumatiky | 3,50/16 |
Poměr převodu-sekundární | 46/18 | Rozměr předního ráfku | 1,85Bx16 |
Poměr převodu-1. pře. stupeň | 19/12x24/12 zubu | Rozměr zadního ráfku | 1,85B x 16 |
Poměr převodu-2. pře.stupeň | 19/12x20/16 zubu | Tlak v přední pneumatice | 1,25 atp |
Poměr převodu-3. pře.stupeň | 19/12x17/19 zub | Tlak v zadní pneumatice | 1,5 atp |
Poměr převodu-4. pře.stupeň | 1/1 přímý záběr | Počet drátů | 36 ks |
Celkový převod 1. stupeň | 1:16,5 | Závit drátu | M 3,5 |
Celkový převod 2. stupeň | 1:10,3 | Průměr drátu | 3,5 |
Celkový převod 3. stupeň | 1:7,4 | ||
Celkový převod 4. stupeň | 1:5,2 | Seřízení předstihu | |
Převod pohonu rychloměru | 5/11 zubů | Vzdálenost přerušovače | 0.4mm |
Předstih zážehu před Hú | 3,5-4mm | ||
Čelisťové brzdy | 160mm/35mm | ||
Maximální zdvih pře. vidlice | 130 mm | Obsah náplně | |
Maximální zdvih zad. vidlice | 86 mm | Obsah převodovky | 800cmm |
Obsah př. tlumiče | 150cmm | ||
Obsah zad. tlumiče | 50cmm |