DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Historie

JAWA 250 Typ 559/05 AUTOMATIK Panelka se v roce 1966 stala novým přírůstkem, který vzešel z typu 559, od kterého se výrazněji nelišil. A přesto však měla něco co jiná motorka dosud neměla, něco o čem se dlouho mluvilo nejen doma, ale zejména v souvislosti s jedním nejmenovaným japonským výrobcem motocyklů, i v zahraničí. To co proslavilo nejen tento motocykl, ale především značku JAWA, byla zázračně nenápadná spojka skrývající se pod mohutným levým deklem motoru. Spojka, která již nebyla ovládaná spojkovou páčkou na řídítkách, nýbrž byla ovládána otáčkami motoru. Převodové stupně se řadily stejným způsobem jako doposud, avšak při zařazení se o vypnutí spojky staral klasický automat napojený na vačku řadící hřídele. Automatická spojka měla výhody v tom, že se dal motor startovat při jakémkoliv převodovém stupni, a při jakémkoliv zařazeném stupni se dalo stát s motocyklem na místě bez nutnosti manipulovat s řadicí pákou. Pak pouze stačilo otočit plynovou rukojetí, čímž došlo ke zvýšení otáček motoru, a spojkový koš se pomocí odstředivé síly tomuto stavu přizpůsobil. Zcela nově vyvinutý spojkový koš si vyžádal v motoru delší hřídel spouštěcího mechanismu. Spojkový poloautomat pak dostal vačku s větším zdvihem. Levý dekl motoru získal nový tvar s výstupkem pro větší spojkový koš, který tento výjimečný motocykl prozradil na první pohled. Výjimečný stroj, který proslavil svou konstrukcí samočinné spojky značku JAWA, byl vyráběn do roku 1971.

Jawa 250/559 Automatic          

Jawa 250/559 + PaV 40b

Jawa 250/559 + PaV 40b

Přívěsný vozík PaV 40b

Motor Jawa 250/559 Automat

 

  Pav 40b a spojka automat

 

 

JAWA 250 TYP 559

Technický popis pro 559/02 z roku 1963

Motor dvoudobý vzduchem chlaz. Karburátor  
Počet válců 1 Karburátor Jikov 2926 SD
Obsah válců 248,8ccm Průměr difuséru   26mm
Vrtání 65mm    Hlavní tryska 96
Zdvih   77mm Volnoběh tryska 50
Kompresní  poměr   1:7,7 Šroubek volnoběžky 1/4-1/2otačky    
Maximální výkon motoru 14k při 5000 ot/min Poloha jehly 3 zářez
Maximální rychlost 110km/hodině    
    Dynamo  
Obsah nádrže 13,5/1 litr rezervi  Stejnosměrný proud 6V
Výška motocyklu 1020 mm   Výkon dynama 45W
Délka motocyklu 1980 mm Přední žárovka 25/25W Ba20
Šířka motocyklu 650 mm Zadní žárovka 5W S8
    Stop žárovka 15W S8
Maximální stoupání 35%   Kontrolní žárovka 1,5W 2x  Ba9
Váha stroje-bez paliva 128kg Zapalovací svíčka Pal 14/240
Váha stroje-s palivem 140kg Vzdálenost elektrod 0,5mm
Únosnost (užitková váha) 160kg   Baterie 6V-14Ah ukostření ´plus)
Maximální zatížení před.kola 100kg Pojistka baterie 15A
Maximální zatížení zad. kola 200kg    
Primární převod  řetězem 3,8x3,8/60članku   Kola  
Sekundární převod řetězem 1,2x5,6/119článku+1článek Rozměr přední pneumatiky 3,25/16
Poměr převodu-primární 45/22      Rozměr zadní pneumatiky 3,50/16
Poměr převodu-sekundární 46/18   Rozměr předního ráfku 1,85Bx16
Poměr převodu-1. pře. stupeň 19/12x24/12 zubu Rozměr zadního ráfku 1,85B x 16
Poměr převodu-2. pře.stupeň 19/12x20/16 zubu Tlak v přední pneumatice 1,25 atp
Poměr převodu-3. pře.stupeň 19/12x17/19 zub Tlak v zadní pneumatice 1,5 atp
Poměr převodu-4. pře.stupeň 1/1 přímý záběr Počet drátů 36 ks
Celkový převod 1. stupeň    1:16,5 Závit drátu M 3,5
Celkový převod 2. stupeň 1:10,3 Průměr drátu 3,5
Celkový převod 3. stupeň 1:7,4    
Celkový převod 4. stupeň   1:5,2   Seřízení předstihu  
Převod pohonu rychloměru  5/11 zubů Vzdálenost přerušovače 0.4mm
    Předstih zážehu před  Hú 3,5-4mm
Čelisťové brzdy   160mm/35mm    
Maximální zdvih pře.  vidlice 130 mm Obsah náplně  
Maximální zdvih zad. vidlice 86 mm Obsah převodovky 800cmm
    Obsah př. tlumiče 150cmm
    Obsah zad. tlumiče 50cmm